Kategoria: Drogi
Rok ukończenia: 2023
Finansowanie: Unia Europejska, budżet miasta, Wodociąg Marecki
» Pokaż na mapie »
Aleja Piłsudskiego jest spadkiem po dawnej drodze krajowej, przez którą przetaczał się tranzyt w stronę Białegostoku oraz państw nadbałtyckich. Otwarcie obwodnicy Marek uwolniło miasto od ruchu ciężkich pojazdów. Pozostał jednak swoisty "spadek" w postaci trasy, niedostosowanej do warunków miasta - ze starymi chodnikami, lampami, bez dróg rowerowych.
Nasz samorząd chce zmieniać Aleję Piłsudskiego w ulicę o charakterze miejskim - wygodną nie tylko dla kierowców, ale również przyjazną dla mieszkańców, rowerzystów i pieszych. Takim przykładem jest odcinek drogi od ulicy Legionowej do granicy z Radzyminem, na którym toczyły się prace w 2023 r.
Po stronie wschodniej, gdzie jest nieco mniej miejsca, wybudowaliśmy ścieżkę rowerową przechodzącą w ciąg pieszo-rowerowy. Przy Piłsudskiego po wschodniej stronie powstały też miejsca parkingowe oraz zatoki autobusowe - oczywiście z nowymi wiatami przystankowymi. Jest tam również odgałęzienie drogi rowerowej w stronę trasy 631, którą będzie modernizować samorząd Mazowsza.
Po zachodniej stronie alei poprawiliśmy wyjazd z ulicy Legionowej, wydłużając pasy do skrętu w Piłsudskiego i instalując nową sygnalizację świetlną. Bezpieczniejszy jest również wyjazd z ulicy Klonowej. Wzdłuż zachodniej strony powstały chodniki, drogi rowerowe oraz wiaty dla rowerów. Nie ma już starych lamp sodowych, które często ulegały awariom. W ich miejsce pojawiły się energooszczędne oświetlenie typu LED.
Po obu stronach drogi zostało też wygospodarowane miejsce pod zieleń.
Korzystając z realizacji inwestycji część prac wykonał Wodociąg Marecki. Podłączał do sieci kanalizacji sanitarnej i wodociągu te nieruchomości, które nie mogły dotąd skorzystać z tych mediów.
Wykonawcą prac była wybrana w przetargu firma Mosty Warszawa. Wcześniej realizowała już prace wzdłuż Piłsudskiego. Wybudowała m.in. drogi rowerowe i oświetlenie na odcinku od granicy z Ząbkami do węzła S8.
Inwestycję dofinansowała Unia Europejska w ramach projektu "Rozwój zintegrowanej sieci dróg rowerowych na terenie gmin: Marki, Ząbki, Zielonka, Kobyłka, Wołomin, Radzymin, Nieporęt w ramach ZIT WOF".